Welcome to my blog :)

Rabu, 16 Januari 2013

Bercinta memang mudah :')

Cinta tidak pernah meminta, ia sentiasa memberi, cinta membawa penderitaan, tetapi tidak pernah berdendam, tak pernah membalas dendam. Di mana ada cinta di situ ada kehidupan; manakala kebencian membawa kepada kemusnahan.~ Mahatma Ghandi

Tak ada kata 'SALAH' untuk sebuah cinta. Tak ada derita yang disebabkan cinta manakala kita telah salah mengambil keputusan. Keputusan untuk jatuh cinta. Jatuh cinta kepada someone special dalam duniamu, dalam hidupmu. Biarkan sepenggal kata itu memberikan beribu warna bahkan berjuta warna dalam duniamu. Dengan senyuman , canda , tawa , air mata , emosi serta kesalah fahaman dalam suatu hubungan.


Perasaan cinta itu dimulai dari mata, sedangkan rasa suka dimulai dari telinga. Jadi jika kamu mau berhenti menyukai seseorang, cukup dengan menutup telinga. Tapi apabila kamu Coba menutup matamu dari orang yang kamu cintai, cinta itu berubah menjadi titisan air mata dan terus tinggal dihatimu dalam jarak waktu yang cukup lama. Sehingga akan datang sebuah penyesalan yang membuat semuanya berubah. Hidupmu , hidupnya atau bahkan untuk selamanya.

Cinta bukan mengajar kita lemah, tetapi membangkitkan kekuatan. Cinta bukan mengajar kita menghinakan diri, tetapi menghembuskan kegagahan. Cinta bukan melemahkan semangat, tetapi membangkitkan semangat. Cinta bukan ajang pamer , tetapi menunjukkan bahwa kamu bahagia dengannya. Cinta bukan keegoisan , tetapi saling mengerti. Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan kemarahan menjadi rahmat. Cinta bukan hanya kamu , tetapi 'KITA'. Yaa aku & kamu.

Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, ia laksana setitis embun yang turun dari langit,bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain-lainan menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus,tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain-lain perkara yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur,di sana akan tumbuh kesuciaan hati, keikhlasan, setia budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.~ Hamka

Cukup jadikan masa lalu sebagai guru yang berharga. sehingga kita dapat belajar bagaimana agar dapat bahagia , dapat terus tersenyum , dapat terus tertawa lepas , melewati segala rintangan dan menghilangkan segala penat. CUKUP SABAR . Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. Dan cobalah membuka hati untuk seseorang yang mungkin akan menjadi lebih baik dari dia sebelumnya.

aku pernah membaca sebuah kertas kusam yang kutemukan ditumpukan buku-buku berdebu, seperti ini :

Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta. namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya. kejar dia. yakinkan dia. percayakan hati nuranimu. mencoba. berusaha. dan kamu akan BAHAGIA :)) keep smile~

Tidak ada komentar: